Szanowne Koleżanki i Koledzy,
wdrażamy w naszej organizacji nową Politykę Zarządzania Ciągłością Działania. Stworzenie takiego systemu z jednej strony jest wymogiem prawnym, ale z drugiej spowoduje zwiększenie przewagi rynkowej w stosunku do konkurencji. Poniżej umieściliśmy kilka faktów, pytań i odpowiedzi przybliżających tematykę naszej Polityki Zarządzania Ciągłością Działania.
Czy taka regulacja jest potrzebna i kto ją wymaga?
Tak, wdrożenie Polityki Zarządzania Ciągłością Działania w Grupie TAURON wynika z ustawy o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa i innych aktów prawnych, która na operatorów usługi kluczowej nakłada obowiązek wdrożenia Systemu Zarządzenia Ciągłością Działania wg normy PN-EN ISO 22301:2020. Norma ta została wskazana w Rozporządzeniu Rady Ministrów jako baza do tworzenia dokumentacji Systemu Zarządzania Ciągłością Działania.
Kiedy spółka może uzyskać status operatora usługi kluczowej?
O statusie operatora usługi kluczowej decyduje Ministerstwo Klimatu i Środowiska na podstawie przyjętych progów istotności dla różnych branż, progami mogą być między innymi:
Powyżej przestawione zostały przykładowe kryteria, po spełnieniu których Ministerstwo może wydać decyzję dla spółki o nadaniu jej statusu operatora usługi kluczowej.
Jaki jest cel wprowadzenia Polityki?
Zapewnienie odporności procesów biznesowych i wspierających Grupy na zagrożenia wynikające z obecnej trudnej sytuacji gospodarczo-geopolitycznej to kluczowe działanie z jakim szczególnie mierzymy się w tym roku.
Polityka Zarządzania Ciągłością Działania w Grupie TAURON ustanawia System Zarządzania Ciągłością Działania, oparty o międzynarodowy standard ISO 22301. Celem działania Systemu Zarządzania jest podniesienie odporności Grupy na zakłócenia działalności biznesowej przez wskazanie i uruchomienie działań na poziomie Grupy jak i Spółek, tak by działać systemowo, proaktywnie i wyprzedzająco wobec zagrożeń. Czym jest System Zarządzenia Ciągłością Działania wg ISO 22301? Cały system to ogół procedur, procesów, zasobów osobowych oraz planów ciągłości działania i planów odzyskania po awarii, które wiążą się z najbardziej krytycznymi procesami z punktu widzenia biznesowego.
Następny System Zarządzania w Grupie i jeszcze do tego ISO – czy to konieczne?
Systemy zarządzania i normy ISO są często celem negatywnych opinii, nierzadko synonimem biurokracji i pustych frazesów. Tak jest, jeżeli działania w nich opisane realizowane są niestarannie lub wcale. Jest to szczególnie istotne w sytuacjach, w których np. chodzi o bezpieczeństwo ludzi, takich jak w branży lotniczej, farmaceutycznej, czy transporcie kolejowym. Stosowanie norm i utrzymywanie systemów zarządzania jakością czy bezpieczeństwem jest obligatoryjne i bezdyskusyjne. Dlaczego? Odpowiedź jest dość prosta – są jedynym znanym ludzkości pomysłem na skuteczne, proaktywne i wyprzedzające problemy zarządzanie. Umożliwiają osiągnięcie zaplanowanych celów. Co więcej zapewniają ciągłe doskonalenie i dają się obiektywnie ocenić.
Czym jest Plan Ciągłości Działania?
To udokumentowane procedury i informacje, wskazujące działania, które powinniśmy podjąć w sytuacji kryzysowej. Taki plan pozwala na minimalizację strat w sytuacji krytycznej.
Czym jest plan odzyskania po awarii?
To opis działań zmierzających do odtworzenia zasobów i powrót do normalnej działalności po wystąpieniu sytuacji krytycznej.
Czy taki System generuje koszty i czy się opłaca ?
System Zarządzania Ciągłością Działania jak każda aktywność w organizacji generuje koszty, angażuje zasoby, ale w przypadku sytuacji kryzysowej stanowi kierunkowskaz jak trzeba podążać, aby straty były minimalne.
Pozdrawiamy
Zespół Zarządzania Operacyjnego i Ciągłości Działania
* * *
Zarządzeniem nr 30/2022 Wiceprezesa Zarządu ds. Zarzadzania Majątkiem TAURON Polska Energia z 5 lipca br. wprowadzone do stosowania zostało nowe brzmienie Polityki Zarządzania Ciągłością Działania (PZCD) w Grupie TAURON. Zachęcamy do zapoznania się z jego treścią, kompletny dokument znajdziesz w regulacjach wewnątrzkorporacyjnych pod linkiem Regulacje — Wizytówka (sharepoint.com).