Powszechnie uważa się, że przyczyną występowania drgań w obrębie koła kierownicy są luzy z łożysk kół lub w układzie kierowniczym.
Tymczasem miejscem powstawania wibracji – drgań mogą być hamulce. Problem zlokalizowany w obrębie hamulców powstał w momencie wprowadzenia do użytku hamulców tarczowych. Niekorzystne wibracje powstają w trakcie hamowania, przy określonej prędkości lub silnym nacisku na pedał hamulca i są przenoszone przez zawieszenie pojazdu. Efekt ten może być na tyle mocny, że bę-dzie odczuwalny na kole kierowni-cy lub na pedale hamulca.
Drgania mogą powstawać między innymi w wyniku:
- nieprawidłowego montażu tarczy hamulcowej, co może spowodować niewłaściwe położenie tarczy względem piasty lub zacisku,
- odkształceń tarczy w czasie przegrzania hamulców na skutek intensywnego hamowania.
Dlatego należy sprawdzać:
- powierzchnię piasty koła pod kątem obecności korozji lub zanieczyszczeń,
- czy powierzchnia styku piasty nie została zniekształcona, np. przez zbyt duży moment dokręcania koła,
- czy nie doszło do przegrzania hamulców wskutek intensywnego ich użycia (błękitne plamy lub ciemniejsze barwy na powierzchni tarcz),
- czy grubość tarcz jest jednakowa na całej ciemnej powierzchni,
- czy tarcze i klocki są dobrej jakości; klocki słabe jakościowo mogą bardzo szybko się przegrzewać.
Autor: Jerzy Januś